کانون فیلم و عکس

دانشگاه شاهد تهران
  • ۰
  • ۰

هجرت

سال 2013 خبری بین اهل سینما پیچید در مورده فیلمی که قرار بود سال 2014 خود را مهمان دیده ی مردم کند...

موضوع فیلم در مورده یکی از پیامبران اولولعزم بود ... حضرت نوح

 چون انتظار میرفت که فیلم، فیلمی دینی باشد از این نظر قبل از اکران فیلم سوالی ذهن مشتاقان یا منتقدان به این سبک فیلم ها رو بخود مشغول کرد که "آیا ظرف سینما قابلیت و گنجایش مظروفی بنام معنویت یا حقیقت دینی را دارد یا خیر؟ " (...)

تا اینکه انتظار ها به سر رسید و این فیلم در 7 march 2014 به پرده ی سینما ها اومد ،با بازی راسل کرو در نقش نوح و کارگردانی دارن آرنوفسکی که از جمله کارهای این کارگردان میشه به black swan  و  requiem for a dream  اشاره کرد که هر دو در زمان خود مورده استقبال قرار گرفتند ولی نوح...

در بخش پایانی فیلم نوح میخواهد دو نوه‌ی خود را پس از تولد از میان بردارد. این بخش جدال میان فرمان الهی و انسانهای پاکدلی است که با نوح همراهند . مشابه قربانی کردن اسماعیل توسط ابراهیم است با این تفاوت  که در پایان با سرکشی نوح از دستور الهی خاتمه میابد !

سرکشی نوح او را به فردی منزوی و دائم الخمر تبدیل می‌کند و دیگر تاب و توان ماندن در مسیر رسالت را ندارد.

نوح در این فیلم برخلاف سایر آثار مرسوم در سینما درباره‌ی پیامبران ، دیگر یک قدیس معصوم نیست. او قهرمانی است که خداوند با رویا و خواب با او صحبت می‌کند که باید بسان فردی نیرومند و کم عاطفه بتواند ماموریت خود را به سرانجام برساند ، سرانجامی که پس از آن دورنمایی برای آینده‌ی بشریت متصور نیست.

فیلم نوح

این جنبه از فیلم نارضایتی بسیاری از اهالی مذهب رو با خود به همراه آورد و نقدهای اهالی سینما جای خود...

برای این میگویم جای خود چون بحث ما در مورده فیلم هجرت (Exodous) است

به دو دلیل سراغ فیلم نوح رفتیم :
1) هر دو فیلم مورده بحث در مورده پیامبران اولولعزم هست
2) کارگردان فیلم هجرت ـــ ردلی اسکات ـــ و بازیگر نقش حضرت نوح ـــ راسل کرو ـــ در فیلم گلادیاتور با هم همکاری کردند و اتفاقا مورده استقبال عموم در زمان خودش قرار گرفت .

هجرت (Exodous)  با بازی کریستین بیل در نقش حضرت موسی و کارگردانی ردلی اسکات...

فیلم هجرت : خدایان و پاداشاهان

کریستین بیل می‌تواند دیده دنیا رو نسبت به منجی های بشریت یا همان پیامبران اولولعزم عوض کند بعد از فیلم بسیار ضعیف و تحریف شده‌ی نوح چون با بازی در سه گانه‌ی بتمن ـــ که در آخر قسمت سه بعنوان نماد شهر گاتهام انتخاب شد ـــ  میتواند به باور مخاطب کمک کند که او جدا از این که کریستین بیل است ولی بعد دیگر او شامل یک منجی است که در مواقع لزوم به داد مظلومان و ستم دیدگان آمده و صحنه‌ی خیر مطلق در شر باطل مطلق را در ذهن ملتی یا بهتره بگم دنیایی تداعی می‌کند   

از صحنه های زیبا و غیرقابل وصف فیلم  که در قرآن هم آمده می‌شود به شکافته شدن رود (دریای) نیل توسط موسی پرداخت که از جمله جلوه های ویژه های زیبای فیلم است.

فیلمنامه: توسط استیون زیلیان نوشته شده است. داستان این فیلم حول خروج حضرت موسی از مصر و هدایت قوم بنی اسراییل است.

ولی باز هم سند معتبری نیست که بتوان به آن اتکا کرد که موسی (هجرت) هم مانند نوح نشود.

سایر بازیگران:

بن کینگزلی ، سیگورنی ویور ، آرون پال ، جول ادگورتون و گلشیفته فراهانی...

این فیلم در 12 دسامبر در سینماهای آمریکا به نمایش عمومی درخواهد آمد

  • ۹۳/۰۹/۱۸
  • دبیر کانون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی